Faerské ostrovy - corona edition
Aneb jak se takový vysněný výlet může za pár okamžiků velmi rychle zvrtnout. Po Faerských ostrovech jsem pokukovala už delší dobu, naprosto mě fascinovala ta úžasná nedotčená příroda bez davů turistů, překrásné výhledy, typické kuželové hory, stovky vodopádů, dřevěné baráčky se zatravněnými střechami i stáda pasoucích se ovcí - Faroe Islands totiž v doslovném překladu znamenají "Ovčí ostrovy". Zkrátka na mém cestovatelské wish listu představovaly reálný cíl v dohledné době. Když se v prosinci na black friday objevily cenově celkem přijatelné letenky, moc dlouho jsem tedy neváhala. Takže to máme suma sumárum: cena ok, dobře navazují lety, 5 celých dní klidu a pohody, a jako bonus je termín ještě před Pepovou fotbalovou sezónou. Co by se tak mohlo podělat? Mno...
Krátká pohádka o coronaviru
(koho zajímaj jen FO přeskakuje následujících pár odstavců)Fakt, že na přelomu února/března zaplavuje koronavirus severní Itálii, jsme samozřejmě věděli. Nicméně jako zapovězené země byly stále prezentovány jen Čína, Korea a z Evropy právě Itálie, z níž se v té době vraceli lyžaři z jarních prázdnin. Dotyční sršeli vtipem a dělali, že se jich to netýká. Za pár dní jim pravděpodobně sklaplo, když se v ČR začali objevovat první případy nakažených. A tohle je přesně ten stav, za kterého jsme odlétali - vše bylo relativně ok, všichni včetně nás, brali riziko na lehkou váhu a nikdo si ještě nedokázal představit, jak se situace vyvine.
Přibývající restrikce jsme sledovali již z Faerských ostrovů: zákaz shlukování většího počtu lidí, uzavření restaurací, obchodů i mého milovaného fitka, a co hlavně - uzavření českých hranic. Tohle už nás hodně vyděsilo. Mělo k tomu dojít 16. března, dne, kdy jsme se měli oficiálně vracet. Jenže jsme dostali celkem oprávněný strach, že už by náš návrat nemusel být tak jednoduchý. 14. března v noci proběhl tedy hektický online nákup nových letenek... za raketu jako prase, ale na stejné trase Faery - Kodaň - ČR. Na rychlovku jsme se loučili na ubytování a současně vyjednávali dřívější vrácení auta. Zkrátka tu noc se o spánku moc mluvit nedalo, nezbývalo než se modlit, ať nově koupené lety na letovém řádu opravdu vydrží.
Odlet z faerského Vágaru měl proběhnout v brzkých ranních hodinách. Trochu nás uklidnilo, když jsme v letištní hale viděli i několik Čechů, kteří pár dní zpět přiletěli s námi. Avšak bez ohledu na národnost se ve všech tvářích daly vyčíst stejné emoce - zklamání ze zkažené dovolené a hlavně strach, obavy z komplikovaného, překotného návratu do vlasti, a také z toho, zda se tam vůbec dostaneme. Když upustím od absence občerstvení na palubě (kvůli koronaviru), tak první fáze letu probíhala vcelku bez problémů. Horší to pak bylo na kodaňském letišti, kde jsme měli více než 8 hodin čekačku v tranzitní zóně...
- Roušku neměl, až na pár jedinců, které bych spočítala na prstech jedné ruky, nikdo.
- Postupně zavřela většina obchodů i restaurací. Tam, kde bylo otevřeno, šlo platit jen kartou. Odpoledne už letiště vypadalo jako město duchů.
- Každé cca 3 minuty se celým letištěm rozlehlo bezpečnostní upozornění, že se lidi nemaj shlukovat, líbat, objímat a v případě potřeby kašlat/pšíkat do rukávu a ne do rukou. Tenhle výplach mozku, který nám na klidu nepřidával, jsme tedy slyšeli opravdu mnohokrát.
- Na stránkách naší aerolinky se objevila informace, že bude přerušeno spojení s několika evropskými státy, samozřejmě včetně České republiky.
- Na odletových tabulích svítila spousta zrušených letů - ten náš zatím vypsaný nebyl a mě už začala přepadat lehká hysterie... takže asi taková byla situace, to jen tak pro představu.
Dáváme se do řeči se skupinkou Čechů, kteří krom našeho nejasného letu řeší navíc holčinu z vlastních řad pocházející ze Slovenska. Sice má byt i práci v Praze, obojí si nechala potvrdit do mailu, ale i tak si nejsou jisti, zda bude vpuštěna na palubu. Naše spojení se nakonec na odletové tabuli opravdu objeví, avšak nejdřív musí reálně přiletět ono letadlo z ČR, jelikož tento spoj létá doslova na otočku. Už tedy odpočítáváme poslední hodiny a minuty, a doufáme, že se nic nepodělá ještě na poslední chvíli. Letadlo z ČR přistává, juch! Zakrátko procházíme kontrolou a nastupujeme do letadla my. Mimochodem Slovenku personál odmítl pustit i přes vytrvalé telefonáty na ambasádu a ministerstvo zahraničí, a tak spolu se svým přítelem zůstala v Kodani a zbytek jejich skupiny odletěl. Jak se ale domů do Prahy dostali, když ji nepustili do ČR a jeho na Slovensko, to už bohužel nevím.
Definitivně si oddychneme, až když pod zadkem cítíme motory letadla. V Praze nás čeká kontrola tělesné teploty a procházení pasovkou, kde každému sdělí, zda musí či nemusí podstoupit karanténu. Na této kontrole ještě několik dalších lidí nevpustí na území ČR, ale nechají je v tranzitní zóně. Poslední jobovka toho dne představuje auto, které jsme nechali na jednom ze soukromých placených parkovišť. Po X neúspěšných telefonátech se konečně dovoláme, načež zjišťujeme, že kvůli restrikcím již obsluha nevozí klienty z/na letiště, a že si pro auto máme dojet MHD. Bomba. Není pochyb, že tohle byl jeden z našich nejhorších návratů domů, ale jsou věci, které se ovlivnit nedají, ať člověk plánuje sebevíc. Jako potvrzení toho, že jsme se rozhodli správně a s odjezdem neotáleli, nám druhý den přijde info o zrušení původního letu a posunutí druhého, takže bychom ve finále tak jako tak někde skejsli...
I přestože jsme na Faerských ostrovech nestrávili původně zamýšlenou dobu, informací o tomto souostroví jsem měla zjištěno víc než dost. X hodin strávených googlením toho nejaktuálnějšího infa ohledně dostupnosti různých ostrovů, náročnosti a cen trailů ale i neustálého porovnávání cen za jednotlivá ubytování. Jelikož jsou Faerské ostrovy jednou z nejdražších destinací na světě, snažila jsem se vymyslet nějaké schůdné možnosti, dokonce jsem poptala ceny u všech autopůjčoven na ostrovech :) Aby můj výzkum a zkušenosti (i když jen ze 3 dnů) nepřišly vniveč, sepíšu alespoň praktické info pro ty, kteří by se sem chystali.
10 faktů o Faerských ostrovech
- Jsou autonomní součástí Dánska - disponují vlastním parlamentem a vlajkou, ale na rozdíl od Dánska nespadají do EU.
- Mají dokonce i vlastní lokální měnu - faerskou korunu. Faerské peníze existují jen v podobě bankovek, mince zůstávají stejné jako u dánských korun. Víceméně všude na Faerských ostrovech však bez problémů zaplatíte kartou. Pokud chcete mít jistotu, vyměňte si trochu DKK. Jen si dejte pozor, ať vám pak někde v obchodě nevrátí faerské peníze. Doma v ČR se už jich totiž nezbavíte a i v samotném Dánsku se na ně kolikrát dívají skrz prsty.
- Skládají se z 18 ostrovů a dohromady je na nich jen 50 tisíc obyvatel. Celkem slušný ne?
- Více než obyvatel, je tady ovcí, asi tak 2x tolik. Chundelatých. Různobarevných. Občas se volně promenádujou po silnicích, takže při řízení si dávejte bacha.
- Místní mluví faerštinou, což je něco mezi norštinou, dánštinou a islandštinou. Jinak Faeřani rozumí i dánsky, ale naopak to prý většinou nefunguje.
- 3 hlavní ostrovy jsou propojeny pomocí podvodních tunelů = subsea tunnels. Ještě o nich bude řeč.
- Mezi dalšími ostrovy se můžete přepravit lodí a dokonce i helikoptérou!
- Typické a naprosto nevyzpytatelné počasí po celý rok, kdy jednu chvíli svítí sluníčko, o pár minut později vás málem odfoukne vichřice a do toho všeho ještě párkrát sprchne. Nebo v horším případě i zasněží. Panuje zde velmi podobné počasí jako na Islandu, takže rozhodně doporučuji teplé oblečení v několika vrstvách s sebou. Bunda, která neprofoukne, a čepice naprostou nutností.
- Další typickou věcí jsou, a to se vám líbit nebude - vysoké ceny. Za všechno. Bohužel. Ale je nutné s tím dopředu počítat a věnovat více času třeba porovnávání cen za ubytování nebo půjčení auta. Pokud vám tedy už samotné letenky připadají moc drahé, rovnou se na to vyflákněte, protože až uvidíte místní ceny autopůjčoven, pravděpodobně půjdete do mdlob.
- Pokud se sem vydáte mimo sezónu (září-květen), na výše zmíněných položkách rozhodně ušetříte. ALE počítejte s tím, že mimo hlavní město Tórshavn, bude celkem oříšek najít nějakou otevřenou restauraci či bistro. Většina podniků na ostrově prostě otevírá až na sezónu a basta :)
Dostupnost Faerských ostrovů
Souostroví leží mezi Islandem a Norskem, mnoho lidí si tady udělá alespoň krátkou zastávku při cestě trajektem na Island. Ale řekněme si to na rovinu, ne každý má takovéto časové možnosti spojovat 2 dovolené v jednu, kodrcat se X hodin autem a následně trajektem. Každopádně jde to... ale tady se o tom nedočtete. Takže pojďme na to podstatnější a schůdnější pro ty, kdo maj jen pár dní dovolené - letenky.
Při cestě z ČR vás čeká nevyhnutelný přestup, jelikož z Prahy byste letenky na Faerské ostrovy hledali marně. Žádné přímé spojení není. Dokonce ani se zbytkem Evropy to není žádná hitparáda. To, co za mě připadá v úvahu pouze s jedním přestupem, jsou lety přes Kodaň a Edinburgh. Navíc jestli jste v těchto městech ještě nebyli, rozhodně obě dvě stojí za návštěvu, takže ani při delším stopoveru nemusíte smutnit. Průvodce bez problémů naleznete v mých starších článcích.
My jsme zvolili trasu Praha-Kodaň-Vágar, protože ve zvolené dny lety navazovaly tak, že jsme nemuseli v Kodani trávit noc, a dokonce ani opouštět letiště. První část zaštítil Ryanair, druhou pak přímo faerská aerolinka Atlantic Airways. Dohromady nás tyto dva lety vyšli na 4 000,- Kč/os./zpáteční. Dalo by se určitě i levněji, protože kolikrát se dá sehnat let do Kodaně i za pětikilo, ale na to jsme taková štěstí neměli. I tak to považuji za velmi slušnou cenu. A teď jaké tedy máte možnosti? Mno, zkrátím to - máte pouze dvě:
- Atlantic Airways - cenově přijatelné odlety mají ze zmiňované Kodaně a Edinburghu. Ještě bych uvažovala o dánském Billundu, ale další trasy létají omezeně (většinou jen v top sezóně), jsou fakt cenově napálené nebo jsou z ČR víceméně nesmyslné. Třeba takový let z Mallorcy :)
- SAS - jediné přímé spojení s Faerskými ostrovy je zajištěno na trase Kodaň-Vágar.
+ Přískok z Prahy do požadovaného odletového místa pak najdete přes aerolinky Ryanair (Kodaň, Billund, Edinburgh), Easyjet (Edinburgh) či Norwegian (Kodaň, Edinburgh).
Doprava po Faerských ostrovech
I když je půjčení auta v těchto končinách velmi drahá záležitost, o ničem jiném jsme doopravdy ani neuvažovali. Když to vezmete kolem a kolem, je to zdroj neomezené svobody, kdy si zastavujete libovolně na jakýchkoliv místech - tam, kde se vám to zrovna zlíbí. Tam, kde zrovna chcete vyfotit krásný vodopád nebo třeba ovci. Zároveň pro nás auto představuje jakýsi bezpečný úkryt, kam se dá zalézt v případě nepřízně počasí a okamžitě popojet někam jinam, kde v případě Faerských ostrovů může v klidu svítit i sluníčko. Všeobecně je řízení na Faerských ostrovech vcelku pohoda, jelikož tu moc silnic nenajdete a žádný extra hustý provoz také ne. Stejně jako v ČR platí dodržování padesátky ve městech, mimo města je to pak max. 80 km/h.
Pokud byste autu přece jen neholdovali, omrkněte místní autobusy. Na těchto stránkách naleznete veškeré info o jejich trasách, jízdních řádech i cenách. Existuje i zvýhodněná karta = Travel Card, která zahrnuje busy a ferry (s výjimkou Mykinesu). Pro dospělého s platností 4 dní přijde tato karta na 400 DKK, na 7 dní to pak dělá 700 DKK.
Zpět k autu. I přestože mají půjčovny dvě sazby - sezóna/mimo sezóna - ceny byly i v březnu dost vysoko. Plus si většina z nich účtuje poplatek za vyzvednutí auta na letišti... ono taky, kde jinde by si ho chtěl člověk vyzvednout, že jo? Na základě toho jsem se tedy rozhodla porovnat všechny půjčovny na ostrovech. Některé mají klasické online formuláře, kde naklikáte, co potřebujete, a vyplivne vám to celkovou cenu. Jinde jsem psala rovnou mail s žádostí o cenovou nabídku. Našla jsem i půjčovny, které nabízeli nějakou dodatečnou mimořádnou slevu, takže jestli chcete ušetřit, je třeba tomu věnovat trochu času.
Nakonec jsme vybrali auto malé kategorie skrz RentYourCar.fo. Když vyjdete z letištní haly, tak většina autopůjčoven je soustředěna v budově po její levé straně. Každopádně letiště je to tak prťavé, že se tady neztratíte, i kdybyste sebevíc chtěli. Dostali jsme Wolksvagen Up (ano ano malé auto, v podstatě Citigo) a celkový rozpočet s půjčením na 5 dní vypadal následovně:
- půjčení s poplatky a pojištěním - 7 400,- Kč
- benzin - 200 DKK (projetá necelá jedna nádrž)
- podvodní tunely - 200 DKK
Na další autopůjčovny můžete mrknout třebas i na klasický Booking.com. Faerské ostrovy však nabízí z těchto celosvětových značek jen Avis/Budget, Sixt a Hertz, pak už se budete muset poohlídnout po lokálních půjčovnách. Např. 62°N, Arctic, Vestcarrent, Unicar... atd, atd...
Doprava mezi jednotlivými ostrovy
Jak už jsem zmiňovala na Faerských ostrovech maj takovou specialitku - podvodní tunely. Jsou celkem dva, z nichž jeden spojuje ostrovy Vágar a Streymoy, druhý pak Eysturoy a Bordoy. Velmi pravděpodobně minimálně dva průjezdy absolvujete, takže je dobré vědět, že jsou tyto spešl tunely zpoplatněné - 100 DKK, což platí na obousměrný průjezd (pojedete tam i zpět).
Když budete mít půjčené auto, buď bude mít společnost na autě nainstalované zařízení, které snímá jednotlivé průjezdy a při vrácení vám pak částku přeúčtují. Nebo si za příplatek pronajmete auto s neomezenými průjezdy, což chce trochu propočítat, kolikrát danými místy projedete, aby se vám to vyplatilo. V případě, že autopůjčovna tento systém mít nebude nebo budete disponovat vlastním autem, je možné průjezdy zaplatit zpětně do 3 dnů online nebo na benzince. Každopádně důležitá věc - v tunelu se nikde a nikdy nezastavuje!! Prostě jej projedete a platbu vyřešíte později, viz odkaz na stránky výše.
Kdo by chtěl navštívit vzdálenější ostrovy, jsou tu ještě dvě možnosti. První z nich jsou lodě, jejichž přesný rozpis naleznete na těchto stránkách. Tímto ferry můžete jet buď sami a auto nechat "doma" na ubytku, nebo se nechat převézt rovnou i s autem. Podle toho se samozřejmě odvíjí cena.
Druhou možností přepravy mezi ostrovy jsou helikoptéry, které zajišťuje opět Atlantic Airways. Zní to docela cool co? A ještě to trochu vylepším, když napíšu, že to není ani tak drahé... na místní poměry. Kompletní přehled tras a cen zde. Teď ale přijdou ty zádrhely:
- Můžete si koupit jen jeden let na jeden den. Tzn. že tam, kam doletíte, budete muset buď strávit noc, nebo se vrátit zpátky pomocí ferry.
- Jsou extrémně rychle vyprodané. Nízká cena není totiž jen tak - je nastavená schválně kvůli tomu, aby helikoptéry mohli využívat především místní. To, že si z toho turisté udělali atrakci je už druhá věc.
- Prodej letenek se spouští jen pár dní před odletem (záleží na konkrétní trase).
- Dost často se lety ruší kvůli počasí, což bohužel nijak neovlivníte, ale může to dost narušit vaše plány.
Ubytování na Faerských ostrovech
Další podstatná položka na rozpočtu. Určitě by se dalo spojit auto a ubytování do jednoho, kdybyste si chtěli půjčit obytňák nebo campervan. Není to nijak těžké najít, ale uvažovala bych o tom spíše na sezónu, kdy už by mohla být alespoň nějaká maličká naděje, že byste mohli vytáhnout kempovací židličky :)
Já jsem ubytování řešila klasicky přes booking a s velkým předstihem, což doporučuji i vám. Na Faerských ostrovech zatím tolik ubytovacích kapacit není (i když se to průběžně zlepšuje), takže levnější nabídky jsou pryč téměř okamžitě. Určitě nepodcenit, zvlášť v sezóně! V souvislosti se zamlouváním ubytování také promyslete váš itinerář, abyste zbytečně nepřejížděli z jednoho ostrova na druhý X krát denně apod. Z tohoto důvodu jsme měli zabookované celkem tři rezervace:
- visitHOMES - božský pokojíček v Leirviku na ostrově Eysturoy. Tady jsme se trošku plácli přes kapsu, ale za tu sjuprovou vanu, milou paní domácí a skvělou snídani to stálo :) Platili jsme cca 2 900,- Kč
- FaroeGuide - guesthouse kousek od hlavního města Tórshavn na ostrově Streymoy. Za malý pokoj se společnou koupelnou a snídaní jsme dali na 3 noci cca 5 300,- Kč.
- Guestrooms 10 minute walk from airport - název mluví za vše, sice jsme toto ubytko nakonec kvůli dřívějšímu odletu nevyužili, ale cena zde byla celkem příjemná - cca 1 400,- Kč.
Pro dnešek jsem se rozepsala až až, ale v příštím článku mrkneme na konkrétní místa, která byste na Faerských ostrovech rozhodně neměli minout! Již k dispozici - NEJ místa na Faerských ostrovech.
Pokud vám tyto informace pomohly ušetřit trochu času nebo peněz nebo obojího, můžete mě třeba "pozvat na kafe" a přispět tak na provoz Vorvaně :) číslo účtu / QR kód: 1257951017/3030
Žádné komentáře: